به گزارش راهبرد معاصر بیمه بیکاری از جمله حمایتهای تامین اجتماعی است که سازمان تامین اجتماعی بر اساس آن مکلف است با دریافت حق بیمه بیکاری مقرر به کارگران مشمول قانون بیمه که طبق این قانون بیکار یا فاقد شغل شده و از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شدهاند، بیمه بیکاری پرداخت کند.
حمایت تامین اجتماعی، حقی همگانی و شامل برخورداری از تامین اجتماعی در مواردی مانند بازنشستگی، بیکاری، از کار افتادگی، خـدمات بهداشـتی، خدمات درمانی و مراقبتهای پزشکی است که به صورت بیمه به افراد داده می شود.
بر اساس گزارش عملکرد معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم در خصوص حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری، تعداد کل مقرری بگیران بیمه بیکاری (تجمیعی – نفر) تا پایان مهر ماه ۲۶۰ هزار و ۶۲ نفر بوده است.
پیش از این برابر آمار اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۸ حدود ۲۶۳ هزار نفر مقرری بیمه بیکاری دریافت کرده بودند.
مراحل ثبت درخواست بیمه بیکاری از سوی متقاضیان از طریق سامانه بیمه بیکاری وزارت کار صورت می پذیرد.
در دوران کرونا، وزارت کار سامانه جامع روابط کار را به منظور ثبت درخواست متقاضیان بیمه بیکاری که بیکاری آنها ناشی از اثرات شیوع کرونا تداوم پیدا کرده بود، معرفی کرد.
علی حسین رعیتی فرد - معاون روابط کار وزیر کار - با اشاره به الکترونیکی شدن فرایند درخواست بیمه بیکاری می گوید: متقاضیان بیمه بیکاری با این کار دیگر دغدغه ای برای پیگیری و طولانی شدن فرآیند رسیدن به مطالبات خود ندارند.
وی می افزاید: بررسی روندهای برقراری مقرری بیمه بیکاری در گذشته نشان می دهد که ضوابط و مقررات نادیده گرفته شده بود اما با طراحی و استفاده از سامانه هوشمند، اقدامات بسیار مثبتی در این زمینه انجام شده است.
معاون وزیر کار با اشاره به ایجاد این سامانه هوشمند در بستر الکترونیک از تمامی واحدهای ستادی و اجرایی خواسته تا این زیرسامانه را الگوی خود قرار دهند./ایسنا